Tények, tapasztalatok, vélemények és hírek a szcientológia egyházról

Szcientológia: objektíven és szubjektíven

Szcientológia: objektíven és szubjektíven

Az elsüllyedt költségek csapdája

2010. szeptember 18. - Reformer

Jeff Hawkins a blogján hozta fel ezt a témát, és szerintem is fontos a jelenség megértése a szcientológusok viselkedésének megértésében.

Nem kevés szcientológussal előfordul, hogy kezdi látni a szcientológia valós természetét, de valamiért mégsem fordít hátat az egésznek. Ezt a viselkedést magyarázhatja az ún. "elsüllyedt költségek csapdája" vagy más néven a Concorde-effektus.

A legtöbb szcientológus nem is hall erről, hiszen ez már a pszichológia felségterülete, ami Hubbard szerint az ördögtől való.

Itt a magyarázata a cons.hu -ról:

Elsüllyedt költségek
A múltbeli rossz döntéseink sokszor determinálják választásainkat. A közgazdaságtan elsüllyedt költségeknek nevezi az olyan költségeket (döntéseket), amelyek időközben vissza nem szerezhetővé váltak. Például melyik az a vezető, aki még nem küzdött egy munkatársáért, akiről tudta, hogy reménytelenül alkalmatlan a feladatára és hiba volt felvenni?! Sokszor tudjuk, hogy racionálisan gondolkozva az elsüllyedt költségeket nem szabadna összefüggésbe hoznunk jelenlegi helyzetünkkel, mégsem vagyunk rá képesek. Ennek pszichológiai mozgatója az, hogy nem szeretjük beismeri: tévedtünk. Így egy-egy rossz döntéshez ragaszkodva lavinát zúdíthatunk magunkra és cégünkre.

A Wikipédiáról:

Concorde-effektus azt az emberi viselkedést jelenti, amikor csak azért ragaszkodunk (káros módon) valamihez, például egy vállalkozáshoz, mert már pénzt, időt és energiát öltünk bele. Nevezik még az elsüllyedt költségek tévedésének (sunk-cost fallacy) is.

A saját bőrömön is tapasztaltam ezt. Nekem is elég nehéz volt otthagyni az egyházat, annyi ott eltöltött év és a rengeteg pénz miatt, amit belefektettem. Mindenáron próbáltam valamit kihozni belőle, valami csodálatos eredményre, új képességre stb. vártam, hogy legalább a beleölt pénz egy része valamilyen formában visszajöjjön. Tényleg nehéz volt belátni, hogy a legbölcsebb dolog veszni hagyni a rossz befektetést és továbblépni.

Ha beleképzeljük magunkat pld. egy prominensebb szcientológus helyébe, láthatjuk, hogy nem egyszerű csak úgy otthagyni az egészet. Ugyanis:

1. az illető akkor is beleölt 1000+ munkaórát, ha nem munkatárs.

2. ha tehetős, akkor akár nyolc-kilencszámjegyű összeget is kifizetett már az egyházhoz kapcsolódó célokra

3. és tetejébe az egész kapcsolati hálót bukja, ha kilép.

Ebben a helyzetben tényleg nehéz úgy dönteni, hogy abbahagyjuk.

A cons.hu-n találtam pár tippet még arra, hogy hogyan segíthetünk valakinek, aki ilyen helyzetben van:

Az elsüllyedt költségek csapdájának elkerülése
Az elsüllyedt döntéseket tudatosan félre kell tenni, nem szabad engedni, hogy akár hangyányi befolyásuk is legyen újabb döntéseinkre.
• Konzultáljunk azokkal, akik nem vettek részt a rossz döntés meghozatalában: ők valószínűleg elfogulatlanul tudnak segíteni.
• Nézzünk szembe magunkkal, és vizsgáljuk meg, hogy miért nem akarjuk bevallani (magunknak se) tévedésünket. Ha önérzetünk nagyon szenved, erősítsük meg azzal a gondolattal, hogy a jó döntéseknek is lehetnek hátrányos következményei, és hogy a legtapasztaltabb szakemberekkel is előfordul, hogy rosszul ítélnek meg egy ügyet.
• Figyeljük meg az elsüllyedt költségek csapdájának hatását másokon.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://objektivszcn.blog.hu/api/trackback/id/tr612304989

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Schmitt-snitt / Palkó mint katolikus szcientológus 2010.09.19. 12:35:03

Numizmatikai szempontból is jelentősnek tekinthető az ún. "hirtelen-katolikus" Scmitt Pál látogatása a Pápánál: XVI. Benedek saját arképével díszített érmét adott Köztársasági Elnökünknek. Röviden: van humora a Szentatyának.Persze nem vi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.09.18. 17:41:15

ki az az allat aki belep ilyen helyre?
erdekelne a motivacio

vega2 2010.09.18. 17:51:15

Vasárnap esni fog az eső.

kvadrillio 2010.09.18. 18:05:06

hjahhh.....mindenkivel előfordul, hogy rigolyáihoz, berögzült hülyeségeihez, távlati elképzeléseihez ragaszkodik.........egy ideig !
Annyi felismeréssel azonban kell rendelkezni, hogy ha eljön egy bizonyos pont, amikor bebizonyosodik hogy hiábavaló vmely dolog, amit addig ésszel, szívvel, reménnyel tett, végzett,
akkor változtatni kell.
Ha erre nem képes valaki, na ott már komoly bajok vannak !

Kalmár 2010.09.18. 18:35:40

Ezzel a Concord effektussal azért mindennap találkozunk.
Kocsi vásárlása után éreztem már én is, hogy keresem a rossz döntésemet igazoló momentumokat.
Nem adom el, mert rendbehozom a váltót és pöpec lesz....stb.
Munkatárssal is jártam már így, azért jó ezt látni így.
Ma már jobban döntök az ilyen ügyekben.

Martian (törölt) 2010.09.18. 18:49:15

hajrá, vár a Szabadzóna! :)

Kandabula 2010.09.18. 18:51:07

Hát igen: ennek egy egyszerűbb változata, hogy várunk a buszra, de nem jön és nem jön. El lehetne indulni gyalog is, talán már régen ott lennénk, de várunk, mert már beleöltünk a "várásba" - mondjuk - 10 percet. Egy rossz házasságnál meg még inkább futunk a "pénzünk" után...

Viszont: mi a titka annak, hogy emberek munkaórát (?) és pénzt ölnek bele ebbe a dologba? Mi folyik ott?

esef 2010.09.18. 18:57:35

Komolyan érdekelne, hogy mi az ami miatt épelméjű ember képes belépni egy ilyen agymosó szektába és még n+1 millió pénzt bele is öl a "tevékenységbe"...

Sziget_ 2010.09.18. 19:03:44

ugyan ez jön elő a WoW abbahagyásánál is szerintem

MasterMason 2010.09.18. 19:04:26

@version:
Pont ugyanazt csinálják a kis "Magyar" grafikusaink, mint a szcientológusok, kirekesztik aztán próbálják lejáratni és nevetség tárgyává azokat, akik nem értenek egyet azzal, hogy pár szarházi kis mocsok, klánba verődve az interneten terrorizálja a többit.

szepi79 2010.09.18. 19:14:19

@Sziget_: wownál az anyagiak nem játszanak szerepet, inkább a szociális kapcsolatok. nálam legalábbis ez volt.

az anyagiakra meg van egy jó (?) megoldás: pókerezni kell. ott állandóan ezt kell csinálni, ha nem jött be a lapunk/blöffünk, veszni kell hagyni a befektetett zsetonokat, hogy ne bukjunk nagyobbat. talán ha a játékban már ez megy, akkor a valós életben is könnyebb meglépni.

CsárliFirpó 2010.09.18. 19:25:33

Aki hajlandó ilyen őrültek közösségébe belépni, bohóckodni sci-fi regényhősökkel, annak egészségére, még sajnálni sem tudom! Ez ugyanis nem is egyház, és épp eszű ember csak kiröhögi. Azt nem értem miért nincsenek még betiltva?!

mbazs 2010.09.18. 19:35:25

Nem mindenki ilyen. Én tavaly vettem sok pénzért egy telót, és máig szidom a hibáit bárki előtt. Kit érdekel. Ha meg írok egy szar programot, azt is lefikázom mások előtt. Attól még, hogy az én döntésem volt, lehetett rossz, nem?

Szerintem a kicsinyesség miatt nem képesek elismerni emberek a saját hibáikat. Bár ha egy hiba matt kirúgás járhat, akkor megértem. Akkor viszont hazudozni kell...

szepi79 2010.09.18. 19:40:20

@mbazs: nade vettél-e másik telefont? eladtad-e (veszteséggel) a szart?

add ide a kordát 2010.09.18. 19:43:13

Jó döntést hozni jó. Csak nagyon nehéz.

Rainbow_ 2010.09.18. 19:46:37

Nem értem miért lép be valaki ilyen szektákba.

Ha új céghez megyek dolgozni, megnézem kik azok, mit csinálnak, mit írnak róluk, mielőtt döntök.
Ha be akarok szerelni egy alternatív villanykapcsolót az előszobába és nem tudom, hogy kell, akkor tájékozódok mielőtt nekilátok, ha máshol nem, hát a neten.
stb.

Húsleves 2010.09.18. 19:52:36

@Rainbow_: @version:
benne van a válasz a cikkben:
"ez már a pszichológia felségterülete, ami Hubbard szerint az ördögtől való."

szepi79 2010.09.18. 19:54:19

@Rainbow_: persze, te igen, de a szci-k olyan emberekre vadásznak, akiknek valami nincs rendben az életükkel. pl. az osztály egykori büdösgyerekére, akinek azóta is alacsony az önbizalma, hiába keres havi 200 nettó felett. és akkor jön egy szervezet, aki azt mondja neki, hogy ő szép és jó és stb. és ami miatt eddig csúfolták, az is igazán az ő hibája volt, ráadásként még náluk van a megoldás is...

hidd el, ez egy lelkileg kiegyensúlyozatlan ember számára nagyon nehezen visszautasitható dolog.

moncayo 2010.09.18. 20:05:26

Hmm, talán lépésről lépésre:

1./Meghozni a döntést, hogy kilépek.
2./Veszek egy lapátot.
3./Közlöm a főmuftival, hogy kilépek, mert átvertek, s adja vissza a lóvét.
4./ Ha nem adja, a lapáttal addig verem, mig meggondolja magát.
5./A befektetett munkát hagyom veszni.

Húsleves 2010.09.18. 20:12:13

@moncayo:
1. a főmuftival te soha az életben nem fogsz találkozni, mert a szektavezetők nem kispályás bűnözők, hanem politikusok, bankárok
2. a lapáttal verést megérdemelnék, de attól még nem megoldás, mert börtönbe zárnak érte

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2010.09.18. 20:38:50

A szcientológiában való hit ismeretelméleti szempontból (vagyis hogy igaz-e, hamis-e a hiedelem) semmiben nem különbözik a többi vallástól. Mi több, bármilyen filozófiai idealizmustól, amelyek a "metafizikaiban", a "transzcendensben" hisznek. Mese habbal, mint az összes vágy-vezérelt gondolkodás. A különbség az egyebekben van, abban hogy hogyan kezelik a bepalizott szerencsétleneket. A szcientológia speciel a teljes agymosás pártján van (és igen, kérdés hogy aki egy ilyen "szektába" belép, az mennyire volt józan, értelmes lény), és a teljes kizsákmányolást követi. Magyarul: A szerencsétlenek (?) minél több pénzét elszedi (akik ezt persze szívesen adják), és teljes kontroll alatt próbálja "levezényelni" az életüket (A viszony megszakítása az "ellenséges" családtagokkal, stb). Örület, amiben persze van rendszer... Mit lehet erre mondani? Csodálkozni nem kell. Ha jól tudom, az emberiség kb 1%-a skizofréniában szenved. Egy másik, sokkal kisebb százaléka meg szcientológiában. Van ilyen...

$pi$ 2010.09.18. 21:17:06

Pontosan, a scientológia csak felületesen különbözik a több vallástól, a lényeg ugyanaz. Minden vallás arra bíztatja a híveket, hogy ha az egyik kikapaszkodna, azt a többi rángassa vissza. Ilyen a scientológia is és ilyen az európában oly népszerű zsidó zombi vallása is.

mzperxx 2010.09.18. 21:19:14

a hitgyülit is a moszad találta ki, ez se áll messze attól.

hollario 2010.09.18. 22:11:07

@szepi79 - Harciteknős idomár:
Igen, lényeegét tekintve ugyanígy működik pl. a keresztény hittérítés is, nem véletlenül vadásznak drogosokra. Eddig piát, narkót használt, hogy eltakarja valóságot maga elől, innentől majd a vallást fogja.

pétestvér 2010.09.18. 22:45:46

@hollario: És Te piálsz, vagy szívsz?

TroppauerHümér 2010.09.18. 23:05:03

@ipartelep: "Mi több, bármilyen filozófiai idealizmustól, amelyek a "metafizikaiban", a "transzcendensben" hisznek. Mese habbal,"

Nem tudhatod. Penrose: A Császár új elméje, érdemes elolvasni az elején, amit a fraktálokról ír, és aszt feszegeti, hogy a metematika valami létezőt akar-e megismerni, ami máshogy létezik, mint mondjuk egy szupernova. Vagy Lem: Non Serviam, simán lehetünk egy szimuláció egy magasabb rendszerben, és lehetnek erre utaló jelek is a világban.

Kissé leegyszerűsíted a problémát.

exscn · http://exscn.net 2010.09.18. 23:08:41

@hollario: "hogy eltakarja valóságot maga elől"

Nálad a pont :)

Szerintem a legtöbb esetben pontosan ezért lesz valakiből szcientológus.

Annak ellenére, hogy a szcientológia ennek az ellenkezőjét hazudja a szcientológusoknak, ez az igazság sajnos.

Erich von Däniken 2010.09.18. 23:18:58

Az első lépést miért és hogyan teszi meg az áldozat, engem ez érdekel. Hogy aztán fut a pénze után, az oké, rendben, érthető. De mi viszi rá őket, hogy beledugják a fejüket a hurokba?

Teker 2010.09.18. 23:25:07

@Erich von Däniken: például a kíváncsiság. jól hangzik, amit mondanak neki (emelkedik az IQ-d a képzésektől, jobb lesz a viszonyod az emberekkel a kommunikációs oktatásuktól, stb.), kíváncsi ember, aki szeretné megismerni, és úgy képet alkotni, nem csak másodkézből származó infokból. az elején ráadásul be is jön neki pár dolog (placebo), és már ott is van a Híd-on... innentől aztán vagy ráébred, vagy nem.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.09.18. 23:30:11

@version: Kik azok, akik ide (ilyenekbe) belépnek?
Akik lelkileg a tönk szélén állnak/elváltak/nincs senkijük/több évtizedes frusztrációikkal sem tudtak megbirkózni avagy menekülnek a problémáik elől és NEM HAJLANDÓAK azokkal szembenézni. Önmagukkal nem folytatnak párbeszédet, nincs öntudatuk és én-tudatuk, nincs saját akaratuk, viktimológiai esetek (tehát áldozat-típusú személyiségek), képtelenek egy jót dugni/üvölteni/röhögni/idétlenkedni.
Nem tudják a saját problémáikat nemhogy megoldani, de felismerni sem, struccpolitikát folytatnak, gyermekkorból visszamaradt apa-hiányuk/apa-komplexusuk van (ezáltal egy állandó "felügyelőre" van szüksége - ez lehet a hitgyüli, a szciento-biszbasz, a párt, akihez FORDULHAT.
A jótékony fák, amik eltakarják az erdőt.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2010.09.18. 23:36:28

@TroppauerHümér:
Olvastam mindkettőt. No meg ott van a Mátrix (a film) is ugye mint ultima ratio. Ilyenkor szokták megkérdezni, hogy ugyan hány éves vagy gyermekem, hogy hiszel még a mesékben? De én nem kérdezem ezt, mert az meg argumentum ad hominem lenne, vagyis valami csúnya dolog.

Szóval: A "nem tudhatod" túl olcsó érv. Semmire nem jó, de mindenre lehet mondani, használni. Persze, _biztosan_ semmit nem tudhatunk, hiszen elvileg az is lehet, hogy mi is csak szimulációk vagyunk. Ehelyett (a biztos helyett) a külvilágról szóló ismereteink valószínűségi jellegűek. És amelyek "beválnak", azokat megtartjuk, esetleg finomítjuk tovább, amelyek meg nem válnak be azokat elvetjük. Így megy ez. És amikor majd bármilyen iciripiciri jel fog arra vallani hogy mi csak egy "szimuláció", vagy egy Isten játékszerei vagyunk akkor majd azzal is tudunk foglalkozni. Eddig nem voltak ilyen jelek. De nem magyarázom tovább, ez nagyon nem ebbe a threadbe való.

farkamatvakarva 2010.09.18. 23:44:45

@hollario: az a baj, hogy ezek nem rendes keresztények, hanem hitgyülisek és tsaik

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2010.09.18. 23:48:09

@morrisal_: Na ja. A lelki defektes emberek nyilván nagyobb eséllyel pályáznak egy olyan "menedékbe", ahol hitük szerint megoldást találhatnak a problémáikra. De az nem lehet, hogy normális, viszont tájékozatlan, naiv, akár a világra nyitott, érdeklődő, jó szándékú emberek is áldozatul esnek? Hát hogy csudába ne lehetne? A világon ma az emberek többsége valamilyen tételes vallásban hisz. Egy szintén nagyon jelentős hányadnak valamilyen "maszek vallása" van. Olyan amely tagadja a tételes vallást, de nem tagadja a transzcendenst. Gyakorlatilag ma még alig van (elenyésző százalékos arányban) ateista, materialista ember. Vagyis az így vagy úgy, de vallásosok a világ népességének a túlnyomó többségét alkotják. Nyilvánvaló hogy csak elenyésző részük a "nem normális". ;-)

TroppauerHümér 2010.09.19. 00:01:07

@ipartelep: "Eddig nem voltak ilyen jelek."

A fraktál ilyen jel, vagy eleve az (Einstein), hogy a világmindenségben vannak matematikával leírható törvények. Az ősrobbanás környékére csinálhatsz modelleket (mint Kepler előtt a cikloiszokat), de hogy érted, azt te sem állíthatod.

A "nem tudhatod": mi a becsületes válasz arra, hogy igaz-e a Riemann-sejtés?

De igazad van, ne offoljuk szét, mert nem ez itt a kérdés, nem a posztot vitatom, sőt azt sem, hogy az egyszerű hiedelmek hamisak (ami nem jelenti azt, hogy embereknek adott helyzetben ne adnának lelki vigaszt).

TroppauerHümér 2010.09.19. 00:05:28

@ipartelep: "Gyakorlatilag ma még alig van (elenyésző százalékos arányban) ateista, materialista ember. "

Vajon ez ez emberi természetből következik, vagy a tudatlanságból?

Istenre nagy igény van, meg ami kielégíti: Bud Spencer, Bruce Willis az igazságkeresést, a lelki bajokról már volt szó, az önfegyelem/lelkierő megint más terület.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2010.09.19. 00:21:20

@TroppauerHümér: Mindkettőből. Az emberi természetnek egy sajátossága a tudatlanság. vagyis hogy keveset tudunk, és amit igen sokszor azt is rosszul ugye. A vallások természetesen az egész vonalon tévednek (már az alapjuk is hamis), viszont tényleg nagy igény van rájuk. Ez az igény egyrészt a tudatlanság terméke (vagyis intellektuális jellegű), másrészt lelki indíttatású. Igényeket elégítenek ki, olyan igényeket, amelyeket az alanyok máshogy nem tudnak kielégíteni. De attól tartok, hogy ez a téma sem a blog fő csapásirányáról szól.

syndika 2010.09.19. 00:45:07

@TroppauerHümér: (offka: mivel ez volt az egyik milleniumi probléma, amelyet Grisa Perelman egy tányér kása meg egy adag rántotta között megoldott, a becsületes válasz az, hogy igaz a Rieman-sejtés)

dadu 2010.09.19. 01:04:31

Én kb. 18 éve találkoztam egy vidéki kisvárosban valakivel, aki valósággal sziporkázva kommunikált, és ragyogott a személyisége. Kérdeztem tőle, mitől olyan amilyen. Ajánlotta a Dianetika könyvet. Hónapokkal később kerestem egy könyvet ami elég vastag, ahhoz hogy a melóban tudjam olvasni. Elolvastam a könyvet, és nem nagyon tudtam belekötni. Felkerestem azt aki ezzel foglalkozott a városban. Résztvettem több tanfolyamon, amik sztem elmondhatatlanul hasznosak voltak, és maradandó nyomot hagytak a gondolkozásomon. Ekkor még senki nem ismerte a Scientológiát M.o.-n, és az elején még a budapesti központ sem létezett. Aztán egy előadásra hívtak amit a budapesti központ szervezett. Egy filmet néztünk meg videóról. Az előadást valami bohóc egyenruhás majom celebrálta. A vetítés előtt és az előadás után meg kellett tapsolni Hubbard falon lógó fényképét. Na ez kiverte a biztosítékot nálam. Az előadást követő szabad beszélgetésen elvegyült néhány egyenruhás 20 körüli csaj és bele-bele kavartak a kialakult beszélgetésekbe, de valami annyira kényszeres amatőr módon, ami teljesen ellentmondott az általuk is oktatott kommunikációs alapoknak. Borzalmas volt. A végső lökést az adta, amikor egy budapesti nagy rendezvényen hisztérikus picsák, és átszellemült bohócok meséltek az addig elért eredményekről. Nekem a Scientológia de méginkább a Dianetika a profizmusról, a jó döntésekről, a határozottságról, nyugalomról, önismeretről, és a kivételes kommunikációról szólt addig. Ezek a tapasztalások eltávolítottak a szervezettől, de amit addig magamévá tettem a tanfolyamokon, rengeteget segített és segít nekem a mai napig. A pénzt amit elköltöttem a tanfolyamokra, soha nem sajnáltam, és most sem érzem kidobott pénznek. A szervezet maga, sztem is vállalhatatlan. Ja a köpködőknek üzenem nem voltam krízisben amikor a tanfolyamokat elkezdtem. :) Továbbá bírom amikor valamit úgy köpködnek, hogy valójában azt sem tudják eszik-e vagy isszák.

TroppauerHümér 2010.09.19. 01:17:37

@syndika: "offka: mivel ez volt az egyik milleniumi probléma, amelyet Grisa Perelman egy tányér kása meg egy adag rántotta között megoldott, a becsületes válasz az, hogy igaz a Rieman-sejtés"

Perelman a Poincare-sejtést oldotta meg (felületek osztályozásáról, szóval topológia). A Riemann-sejtés nyitott (a Riemann-függvény komplex gyökeiről szól, leginkább számelméleti következményei lennének).

Melee 2010.09.19. 07:57:22

Zuhanó repülőgépen nincs ateista.
A szcientológus is egyből hívővé válik. Amikor kicsúszik kezünk közül az irányítás hajlamosak vagyunk nagyobb hatalomban hinni, mely ezt megteszi helyettünk. Az akaratszegény, mentálisan gyenge rétegre vadászik a szcientológia, mert azt tudja befolyásolni (miként más rétegek is). Módszere a megértés, mellyel leveszi a terhet a célszemély válláról, és ezzel is köti őt magához.

Rókakígyó 2010.09.19. 08:04:04

@Melee: Én már ültem zuhanó repülőgépen és mégis ateista maradtam:) De télleg nem igaz a kijelentés.

árnyékgyuri 2010.09.19. 08:08:36

A scientológusokat nem nagyon értem, de nem is próbálom olcsón megmagyarázni: akiket ismerek nem defektesebbek a többinél. Szerintem minden ember "defektes" ha csak meghallgatunk egy elvált, vagy szingli, vagy csak szimplán "sértett" embert (az emberiség 90%-a) néha olyan sztereotípiáik, mániáik alakulnak ki, hogy keményebbek és irracionálisabbak minden vallásnál, legyen a nők/férfiak hülyesége, a homeopátia tudományossága, az mlm rendszerek termékeinek faszasága... szóval megdöbbentő, de szinte mindenkinek van valami bogara, csak éppen a másikét látja hülyeségnek.

AutosVilli 2010.09.19. 08:33:41

Elsülyedt költség: Asszonyal elmegy vásárolni!(nem élelmiszert)

septem 2010.09.19. 09:20:39

szcientológia? ugyan...
van egy rakás ember, aki a népszabadságnak hisz, meg az mszp-nek. :D

Dr.Pásztor 2010.09.19. 09:28:42

Én is dolgoztam már szcientológusoknak.

Amikor felvettek a céghez, szó sem volt szcientológiáról. Csak akkor jöttem rá, hogy kikről van szó, amikor a partnereknél láttam a falon a kiakasztott oroszlános okleveleket.

Még a próbaidő alatt próbálnak tanulmányi szerződést kötni, a tanfolyamok költségét pedig vagy ledolgozod, vagy visszafizeted.
Persze nem szcientológiai tanfolyamokkal kezdik, hanem szakmaival, azok kiegészítéseként jönnek majd a dianetikai tréningek.

Mielőtt észbe kapna valaki, máris milliós összeget kell visszafizetnie a lelépésért.

Egyre több cég tartozik hozzájuk itthon is, számítástechnikától az alkatrészkereskedelemig mindenhol ott vannak.

Mégegyszer: az álláshirdetésekben NEM szerepel, hogy egy cégnek köze lenne ehhez a szektához, csak menet közben derül ki, és akkor sem feltétlen az első hónapban.

tabaniember 2010.09.19. 09:41:11

@ipartelep: Aki ateista, az abban hisz, hogy nincs isten. Csakhogy ez épp olyan bizonyíthatatlan és megfoghatatlan, mint az, hogy van. Valójában mindkétféle hit döntés kérdése :)

Balgos 2010.09.19. 10:04:20

Csupán materiális életelfogás kiábrándító. Nem kell eljutnunk a vallásokig, elég megnézni a kapcsolati hálózatunk: család,barátok.Igazából nincs különbség... materiális felfogás szerint.

Truth-Love 2010.09.19. 10:06:14

@kakukk2: "nem kell újra programokat telepíteni. én is így másoltam át az adataimat, programokat a régi gépemről."

Nem döntés kérdése, hanem tapasztalásé!!!!

Truth-Love 2010.09.19. 10:08:47

Bocs előbb mást másoltam be:-) @kakukk2: "Aki ateista, az abban hisz, hogy nincs isten. Csakhogy ez épp olyan bizonyíthatatlan és megfoghatatlan, mint az, hogy van. Valójában mindkétféle hit döntés kérdése :)"

Nem döntése tapasztalásé!

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.09.19. 10:12:52

@ipartelep: ez csak rizsa a naivságról meg kíváncsiságról. Lelki labilitás, magány, gyenge jellem - ez kell hozzá. Kíváncsiságból meg naivságból négy éven felül már senki nem dugja a kezét a konnektorba.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.09.19. 10:16:07

@dadu: Egyszer régen én is részt vettem egy intelligenciamérésen, a lakóhelyemen, ingyen. Ott javasoltak egy nyelviskolát (!), ha akarnám fejleszteni a nyelvtudásomat. De mivel időközben megtudtam, hogy a nyelviskola a szcientológusokhoz tartozik, oda nem mentem el, viszont kíváncsiságból elkezdtem olvasni a Dianetikát. Én kb. a 20. oldalnál azt éreztem, hogy egek, ez színtiszta "fasizmus". Hogy kirekeszt, hogy felsőbbrendűségi tudat ordít minden lapjáról és így tovább. Na, ott hajítottam el nagyon messzire a könyvet. Ezek szerint ez is egyéntől függ, ki mit lát benne...

kvadrillio 2010.09.19. 10:28:02

@moncayo: Na végre ! Valaki kimondta !

Sztem is a legjobb megoldás egy LAPÁT !
MINDENRE, MINDENHOL, MINDENKOR JÓ VÉGSŐ MEGOLDÁST ÍGÉR ! :)

papamaci1 2010.09.19. 10:55:39

Bármilyen szektába csak az elb...(kúrt) életű, önbizalomtalan,csodára váró ember lép be.
A hibáiból tanuló, reális önértékelésű ember eleve szkeptikus.
Zuhanó gépen is van legalább egy ateista... a vezető, a pilóta. Ha ő se.....mindenki meghal, ugyanis Isten nem sz@rozik a megmentésünkkel, hiszen pont Ő b@szta el a Teremtést(és nem először !).

papamaci1 2010.09.19. 10:59:29

@Truth-Love: Az ateista nem hisz isten nemlétében. Az ateista látja hogy isten FELESLEGES a világ dolgainak leírásához. NINCS RÁ SZÜKSÉG. Indifferens. irreleváns.(Szerencsére ezt egy nagyon okos ferences pap mondta ki először, neki elhihetitek....)

papamaci1 2010.09.19. 11:01:30

@septem: A szcientológia SOKKAL veszélyesebb mint az MSZP vagy az iszlám....

Húsleves 2010.09.19. 11:29:18

Ott van a lényeg, amit Dr. Pásztor írt. Behálóznak, aztán függővé tesznek, tehát semmivel sem különbek a drogdílereknél. És hogy hogyan lehet olyan baromságokat, amelyektől minden normális ember falramászik "tényként" beállítani, arra nagyon jó példa az index, például ez a cikk, amelyik a francia elnököt lefasisztázza:
index.hu/velemeny/menonemmeno/2010/09/19/hulye_nyugati_politikuson_rohogni_meno/
A szcientológiát egyszerűen be kellene tiltani, de nálunk a liberálisok megosztó politikájának kiegészítője, akárcsak a hitgyüli, ezért egyelőre burokban vannak. Pszichiátriaellenes kiállításokat rendeznek, újsághirdetésekben támadják a pszichiátriát, például a Metro újságban is láttam már ilyeneket. Innentől lezdve nem nehéz elképzelni, hogy benne van a kezük az Országos Pszichiátriai és Neurológia Intézet bezárásában, ez pedig nyilvánvaló politikai kapcsolatokat jelent. Maradjunk annyiban, hogy a szcientológiát nem lehet önmagában nézni, hanem a kapcsolataival együtt.

Netuddki. 2010.09.19. 11:35:51

4. Pereld vissza a befektetett költségeket és munkaidőt. Kamatostul. Végül is átbsztak, vagy nem?

Húsleves 2010.09.19. 11:45:56

@kovi1970: ügyvédeik vannak és kapcsolataik

ÁkiBáki (törölt) 2010.09.19. 12:05:19

@Húsleves: Pontosan ez a lényeg. Ezek a szervezetek politikailag támogatott szervezett bűnszövetkezetek, amelyek teljes védettséget élveznek a működésük érdekében megfelelően kialakított jogszabályok miatt. Nem véletlen, hogy normális országokban betiltották őket és teret sem engednek, hogy növekedhessenek. Ellentétben azzal, amit itt nálunk csinálhatnak.

Xenu lives! 2010.09.19. 12:54:22

@$pi$: ne zsidó zombizzál te büdös intoleráns paraszt!

árnyékgyuri 2010.09.19. 13:49:07

Azért én vigyáznék az ilyen : "csak a gyenge, hülye emberek hisznek szektákban ... " dumával, mert ismerek néhány olyan szülőt, akik hogy hogynem, sose magukat, sose az egyetemet végzett gyermeküket nevezték gyengének és gyökértelennek, hanem a szektát. Pedig előtte még mélységesen lenézték a gyenge hülyéket, aztán amikor kiderült, hogy gyenge és hülye gyereket bírtak nevelni, egyik se mondta azt: ÉN KOVÁCSJÁNOS gyenge és hülye gyermeket neveltem, ez az én felelősségem... soha még ilyet nem hallottam a gyenző, hülyézőktől...

béla 23 2010.09.19. 20:39:48

Árnyékgyuri, Ipartelep és többiek!

Sajnos én eggyike vagyok azon szülőknek akiknek a gyermeke és annak társa is szci. A gyermekem is rengeteg pénz beleölt,de ha beszélsz vele szerinte ,minden szuper és ő csak pár száz ezer ft-ot ismer el, csak akkor hol van a többi általunk is tudott milliója? Engem igazán már nem érdekel a pénz, csak rájönne az átverésre.Én úgy gondolom, mindannyian különbözőek vagyunk, a gyermekem egyetemet végzett , jó állását és mindent otthagyva, hódolt be e " NEMES, FELSŐBBRENDÜ" eszmének és hiába próbáltam minden erőmmel felnyitni a szemét, minden hiába nem ismerek rá, én úgy gondolom túl tisztességesre neveltem, ő viszont túl hiszékeny. Az agymosás az auditálásokon nagyon müködik hihetetlen módon, sokszor figyelem őt és percekig elgondolkodva bámul maga elé társaságban is és 30 kora ellenére rendkivül feledékeny lett, nem emlékszik fontos családi és egyéb dolgokra. Évek óta nem néz tv-ét, nem olvas újságot csak a "megengedett " gagyi könyveket. Ez a valóban RÉMÁLOM, amikor felnevelsz és tanítatsz egy gyermeket és a hosszu munkád eredményét egy szemét szekta élvezi ugymond és pár év alatt teljesen elferdítik a józan gondolkodását és még társról is gondoskodnak nem is akármilyenről, csak hasonló gondolkodásu lehet ő is. Így a józanodás még nehezebb. De a családtól elszakítás meg annál könnyebb, pedig mi jó példával éltünk előtte.

anonViktor 2010.09.20. 14:40:13

Sziasztok!

Mindenkinek, aki olyan alapvető kérdéseket tesz még fel, hogy "normális ember miért lép be ilyen szervezetbe?", valamint olyan javaslatokat tesz, hogy "pereld vissza a pénzed tőlük!" - nagyon meleg szívvel ajánlom a témában készült egyik legjobb film alkotást. Bővebb információ, és maga a film itt: objektivszcn.blog.hu/2010/04/23/mire_semmi_sem_marad_magyar_felirattal

Egyébként a témától teljesen függetlenül is igényes, izgalmas, jó színészi munkával megáldott filmről van szó, ami ajánlható bárki másnak is.

V.
süti beállítások módosítása