Három év és három hónap
2016 októberében adtam hírt arról a blogon (Nehogy szóljatok valakinek, hogy fenn vagyunk a közösségi médián!), hogy a szcientológusok PR-offenzívába kezdtek és erősebb online jelenlétet felvállalva nekiálltak a közösségi médiában is reklámozni fizetős szolgáltatásaikat.
Majdnem három év eltelt már, szóval itt az ideje megnézni, mire jutottak annak használatával, ami szerintük a világ leghatékonyabb szervezési módszere.
Ha már szóba került a hármas szám – körülbelül három hónapja jelent meg Dudás Diána Az én szcientológia sztorim című könyve; azóta igazi harcostársként Diána igen komoly erőfeszítéseket tett online jelenlétének kiépítésére, hogy a szcientológia valódi természetét ezeken a felületeken leleplezze. Összehasonlításként az ő eddig eredményeit is megnéztem.
A hivatalos Twitter-csatorna (https://twitter.com/szcientologia/) számai:
Ez nem túl acélos (157 követő az egy statisztikai hiba szinte), és 1281 tweet után április vége óta nem is frissítették.
YouTube
A hivatalos YouTube-csatorna (https://www.youtube.com/channel/UCGXYx2PebT4U5oOTOQQjHsQ) szintén egy érdekes jelenség. A nyilvánvalóan rengeteg pénzzel megtolt kiemelt videóknál van kettő, amit több mint százezren láttak, de a „sima” feltöltéseknél (propagandavideóknál) azért látszik a teljes érdektelenség – nagyságrendileg 50-100 megtekintés, és ha 300-an megnézik, az már nagyon jónak számít.
A szcientológusok és az Instagram
A hivatalos „egyházi” fiók az https://www.instagram.com/szcientologia/. Természetesen az én fiókomat blokkolják (nehogy meglássam, mit csinálnak?), de bejelentkezés nélkül elém tud tárulni, hogy ezt sikerült három év alatt összehozni:
Összesen 1023 követő jött össze három év alatt, ami első blikkre kb. az Instagram-fiókkal rendelkező szcientológusok száma lehet. Az egyes bejegyzésekre kattintva az látszik, hogy 40-50 kedvelés érkezik egy bejegyzésre, ami azért megkérdőjelezi még ezt a számot is.
Ráadásul a cenzúra se túl hatékony:
A másik, idén januárban indított hivatalos oldal (https://www.instagram.com/lrh_filozofia/) már jóval több követőt tud felmutatni, de a bejegyzések itt is csak 100-150 kedvelést hoznak átlagban, és szinte nulla interakció van, max. 1 komment, de leginkább semmi.
A szcientológus magánemberek közül Cs. Boróka (profilja itt nézhető meg) az egyetlen talán, aki időnként terjeszti az igét a 7970 követőjének, illetve némi kattintgatás után kiderül, hogy nyíltan vállalja szcientológusságát is. Sokat nem szeretnék hozzáfűzni (már csak azért sem, mert blokkol engem is), szerintem a profilja magáért beszél.
Kedvenc jedi mesterünk is látszólag komoly profilt tart fenn (8737 követő!), de az egyes bejegyzésekre átlagban 50-80 kedvelés érkezik, szóval ez a statisztika olyan tipikus, igencsak kipárnázott szcientológus statisztikának tűnik…
Feltételezhetnénk, hogy a #szcientológia hashtagnél találjuk azokat a bejegyzéseket, ahol az elvileg létező több tízezer szcientológus megosztja hatalmas nyereségeit a világgal. Nem így van. LRH okosságainak nyilvánvalóan fizetett promótálásán kívül szinte csak Diána bejegyzései jönnek elő, 2-3 szcientológustól származó 1-1 posztot tudunk némi lefelé görgetés után előásni. Mit lehet erre mondani? Vagy ennyire nincs mit megosztaniuk, vagy nem szeretnek beszélni róla – és egyik sem túl hízelgő a szcientológusokra nézve.
Diána az Instagramon
Diánának három hónap alatt több követője lett, mint a szcientológia egyház hivatalos profiljának, és jóval komolyabb az interakció is a bejegyzések alatt, illetve a követőek arányában jóval többen (200-500) kedvelik az egyes bejegyzéseket is.
Azért az ironikus, hogy a pénzben dúskáló, külön PR-osztályt és csapatot fenntartó magyar szcientológusok (akik között a fent említett Boróka személyében még egy önjelölt brandépítés- és Instagram-szakértő is található) kb. annyit bírtak itt összehozni három év alatt, amit Diána minden egyéb elfoglaltsága mellett részidőben három hónap alatt letett az asztalra.
Bevallom őszintén, én nem nagyon láttam értelmét annak, hogy az Instagramon is legyen a szcientológiát visszaszorító jelenléte az ellentábornak. Viszont amit Diána csinál és elért ilyen rövid idő alatt, az meggyőzött – mivel látom az eredményét és a fontosságát. A hozzám (is) beérkező visszajelzések alapján olyan emberek is megismerték a szcientológia valódi arcát, akikhez szerintem sehogy máshogy nem jutott volna el ez az üzenet.
Szcientológusok a Facebookon
Maga az „egyház” két oldalt tart fenn, az első az L. Ron Hubbard – filozófus oldal, amelyhez igen találó idézetet választottak Hubbard arca mellé (freudi elszólás?):
8031 kedvelő / 8123 követő a 2-2,5 ezer magyarországi szcientológushoz képest nem rossz, de az egyes posztokra érkező 150-250 lájk azért felveti itt is arányok és a reklámköltések kérdését, mint az Instagramnál.
A magyar szcientológia egyház hivatalos oldala a valóságot nagyon jól tükröző követőszámmal rendelkezik (az én számításaim szerint kb. 2500 ember van Magyarországon, akit legalább valamennyire szcientológusnak lehet tekinteni).
Ha azt nézzük, hogy három év munkája van ebben, akkor azért látszik a nemlétező társadalmi elfogadottság.
Nem a próbálkozás hiánya miatt van ez, az biztos – bár nagyon rendszeresek a frissítések, de a max. 30-50 kedvelés, ami összejön, azt mutatja, hogy már a szcientológusokat se igazán érdekli, vagy nem igazán akarják már ők sem felvállalni ezt az egészet.
A „szcientológia” kifejezésre rákeresve kiderül, hogy rajtam, Diánán és a szcientológia egyházon kívül szinte csak egyetlen egy (!) magánszemély szokott rendszeresen a szcientológiáról bejegyzést kitenni – ő pedig a 6400 követővel bíró L. Goldsmith. A korábban említett Borókához hasonlóan itt sem mondanék semmit, ez a profil még inkább magáért beszél. A videókat különösen javaslom.
Diána a Facebookon
Dudás Diána hivatalos oldala három hónap alatt 1610 kedvelőig és 1614 követőig jutott, és ebben a tempóban hamarosan utoléri az erőforrásokban összehasonlíthatatlanul jobban álló hivatalos szcientológia oldalt. Az egyes posztok pedig átlagban már most több interakciót generálnak, mint az egyházi oldalon.
Itt is azt tudom mondani, mint az Instagramnál – egymaga gyakorlatilag 1:1 arányú ellensúlya az egyháznak…
Blogok
Ennek a blognak az eredményei és adatai számokban:
Több mint 11 éve indult, 1237 bejegyzést írtam én az egy-két vendégposzt mellett.
Egy átlagos bejegyzés 500-1200 megtekintést kap (1-2 hónap eltelte után nézve), visszaosztva az egy főre eső letöltésekkel 300-400 rendszeres olvasó van. Index.hu címlapos cikkeknél vagy fontosabb tartalmaknál azért nagyon meg tud ugrani ez a szám, mint a toplistából is látszik:
Az egyháznál volt több kísérlet is ellenblogokra, most éppen személyesen Lange László próbálja meg idén május elseje óta oszlatni a tévhiteket a Tévhitek a szcientológiáról – válaszok blogon.
Itt még korai beszélni statisztikákról és eredményekről, de nem tűnik túl meggyőzőnek ez az egész. Őszinte kommunikációt és szembenézést mindenesetre hiába vártunk, a szokásos hazugságokkal, mellébeszélésekkel és magyarázkodásokkal kell beérnünk.
A teljesség kedvéért és munkájuk elismeréseként megemlítenék még három blogot:
A Rémálom blogot, amely az enyém előtt indult és nagyon fontos szerepet játszott a szcientológia elleni küzdelemben.
Az Ants Group igen szórakoztató blogját, amely sajnos már 1 éve nem frissül.
Cherrish blogja pedig egy nagyon fontos történetet mond el a kapcsolatmegszakításról és arról, hogy hová sodorhatja az embert a szcientológia.
Új blog és podcast
Friss hír, hogy tegnapelőtt Diána is beszállt a blogolásba, saját blogot indított itt: https://dudasdiana.blog.hu/. A „Rólam” oldalon olvasható bemutatkozás alapján más lesz a tematikája, mint ennek a blognak, de nagyon fontos dolgokról fog beszélni.
Mindenesetre az első bejegyzéssel rögtön az index2.hu címlapján landolt. Remélem, hogy az erős kezdést hasonló folytatás követi, és kíváncsian várom a következő bejegyzéseket.
Itt még megemlíteném, hogy a podcastok területére eddig csak Diána merészkedett egy saját, szintén nemrég indított podcast-csatornával.
Úgy érzem, ezen a téren nekem is lesz tennivalóm, de erről majd később…
Összefoglalás
Mi a tanulság ebből az egészből? Számomra ismét az, hogy a szcientológia továbbra sem működik.
Se a munkájuk eredménye, se a nyilvánosan kapott visszajelzések nem igazolják azt, hogy ebben a módszerben bármi különlegesen jó vagy igazán hasznos lenne.
A hiányzó dolgok a leginkább árulkodók:
Nincs tömegbázis.
Nincs nagyszámú aktív követő.
Nincs igazi mondanivaló a Hubbard-idézetek pufogtatásán kívül.
Nincsenek igazán ezt maguktól őszintén dicsérő magánemberek, alig vannak felvállalt eredmények és nyereségek.
Nincs értékelhető igény a szcientológiára és valós érdeklődés a téma iránt.