(folytatás)
A direkt adományok megjelenése
1984-ben nagy bajban volt az egyház - egy igen nagy nyilvánosságot kapott kártérítési per volt folyamatban Portlandban, amelynek elvesztése súlyos érvágást jelentett volna az egyháznak.
Miscavige, aki akkor már szilárdan kezében tartotta a hatalmat (miközben az egyre szenilisebb és egyre furcsábban viselkedő Hubbard egy eldugott kaliforniai ranchon bujkált), mestere nyomdokaiba lépve kitalálta a megoldást: vezessünk be egy új adományozási rendszert az egyházban, amelyet az egyházhoz hivatalosan nem kötődő offshore non-profit szervezet adminisztrál majd - és ahová szükség esetén ki lehet gyorsan menteni az egyház vagyonát, ha esetleg elvesztik a kártérítési pert.
Megalapította hát pár stróman segítségével a Szcientológusok Nemzetközi Szövetségét (International Association of Scientologists, IAS), amelyet a Holland-Antillákon jegyeztek be.
Kialakította a tagsági szinteket, a szintekről bővebben itt. A pénzek felhasználásáról azóta is ő dönt, semmiféle kimutatást nem láthatnak erről a tagok.
Ezután "küldöttek" jelentek meg a világ minden táján és tájékoztatták a szcientológusokat, hogy a pszichiáterek el akarják söpörni az egyházat és mindenkinek legalább életreszóló tagságot kell váltani (5000 USD), hogy legyen elég pénz az ügyvédekre és a támadást ellensúlyozandó reklámakciókra.
Az ötlet bejött, elkezdett dőlni a pénz az alaposan megijesztett hívőktől - pár év alatt több mint százmillió dollár folyt be.
Az IAS-adományok az egyik legkedveltebb bevételi forrása Miscavige-nek, hiszen
- nem kell semmit adni cserébe
- elszámolni sem kell vele
- ő dönt a felhasználásáról, más nem nyúlhat hozzá
- az adományozók aláírnak egy nyilatkozatot, hogy tudomásul veszik - az IAS-adomány nem visszatéríthető
A Super Power-épület
Az IAS sikere láttán jött az ötlet - egy hasonló, új célra indított kampány további dollármilliókat hozhat, hiszen arra különállóan lehetne adományokat gyűjteni.
Elindult tehát a Super Power-épület kampány 1995-ben.
A témát kiveséztem már két bejegyzésben:
A Super Power-épület
Adományozási szintek
A lényeg: 90 millió dollár az épület költségvetése, 142 millió dollárt összeszedtek már rá (ezt a szcientológusok elől persze elhallgatják), de 14 éve nem tudják befejezni. A helyzet egyértelmű - amíg nincs kész az épület, lehet rá pénzt gyűjteni. Tehát 52 millió dollár tiszta haszon van csak ezen a projecten eddig!
Az ideális org kampány
Ez 2003-ban indult el, hogy betöltsön egy piaci rést az egyházban: az IAS és a Super Power nemzetközi célokra fordítja az adományokat, és valamit ki kellett találni egy, a helyi célokra beszedhető pénzekre is.
Jött az ötlet - vetessünk épületet a helyi szci szervezeteknek a helyi szci-kkel. De ha már lehúzás, akkor legyen többrétegű, szóval ezekkel egészült ki az alapötlet.
- a helyiek által összedobott pénzből megvett épület a nemzetközi egyház tulajdonába kerül
- a nemzetközi egyház által kijelölt cég renoválja (a helyiek fizetik a teljes felújítást és berendezést), és csak a nemzetközi egyházon keresztül lehet az összes berendezési tárgyat beszerezni (erre is ráteszik a sápot). Továbbá a berendezési tárgyak mind prémiumkategóriás termékek, amikre nagy árrést tehet a nemzetközi központ (piaci áron számlázza tovább a helyieknek).
- ha bármekkora mértékben ki kell egészíteni a költségvetést nemzetközi forrásokból (pld. IAS-pénzekből), akkor azt részletfizetéssel, de kamatostul bevasalja a helyi egyházon a nemzetközi
A könyvtárkampány
Ez 2007-ben indult, amikor megjelentek az "Alapok" névre keresztelt újrakiadott és átírt Hubbard-könyvek.
Erről már volt szó részletesen itt:
A lényeg a következő: 130 millió dollárba került a Föld minden könyvtárába eljuttatni egy 18 könyves "Alapok" szettet.
Természetesen a szcientológusoknak az adományozásra szánt példányokat listaáron kellett kifizetni (mivel házon belül készülnek, nincs túl sok bérköltség és eleve sokkal drágábbak a piaci áraknál, ezen durva profit volt már).
A könyvek nem nagyon jutottak el a könyvtárakba (ld. előző bejegyzés), a pénzt azonban beszedték.
Tehát a lehúzás rétegei:
- a hívők fizették meg a könyvtárak "tiszteletpéldányait"
- a teljes árat fizették meg, amin eleve óriási a haszonkulcs (50 dollár önköltség mellett 450 dollár volt a szettár, tehát szettenként 400 dollár volt a tiszta haszon)
- a könyvek a könyvtárak kb. 5-10%-ba jutottak el
Az összköltség (szállítási + gyártási + promóció) együtt max. 20 millió dollár volt, tehát 110 millió dollár profitja volt a nemzetközi egyháznak csak ezen a körön.
Egyéb kampányok
Természetesen ezen kívül vannak még kisebb jelentőségű adománygyűjtő kampányok, amelyek hasonló elveken működnek, mind külön kasszán operál:
- pszichiátriaellenes harc
- az ún. "Szcientológia Önkéntes Lelkészek"
- az Út a boldogsághoz füzetek osztogatása (itt is teljes árat fizetnek az adományozók a kiosztandó füzetekért)
- stb.
Szóval, ahogy a régi vicc mondja:
Egy horgász arra lesz figyelmes, hogy Miscavige egy aranyhalat pucol a folyóparton.
Odarohan hozzá és közben kiabál: - Maga szerencsétlen, nem kellett volna megölni ezt az aranyhalat, kérhettett volna tőle három dolgot!
Miscavige lakonikusan válaszol: - MÁR KÉRTEM!