A szcientológia egyház és a szcientológusok kifogása/indoka a szcientológia agresszív terjesztésére és a kritikusok eltaposására leginkább az, hogy Hubbard módszerei működnek és hasznosak és CSAK EZEK működnek - tehát mindenki jól jár majd azzal, ha ezek elterjednek a társadalomban.
Nézzük meg a tanulási technológiát, ami egy "forradalmi áttörés" stb. (egyéb bombasztikus jelzők). Akit érdekel az egyház ömlengése, itt elolvashatja: a tanulási technológia.
Röviden összefoglalom a legfontosabb elemeit:
1. A tanulás első gátja az, hogy azt hisszük, hogy már mindent tudunk a témáról.
2. A tanulásnak három akadálya van:
- a meg nem értett szó (rossz fordítás amúgy, valójában a rosszul értett szavak is beletartoznak, az angol "misunderstood word" mindkettőt jelenti (amúgy ezt már az első szótár megírója is felfedezte :) ). Hubbard szerint ez a legfontosabb, az elsődleges akadály.
- a tömeghiány (ezt azt jelenti, hogy nem láttuk még azt, amiről tanulunk; nem láttunk róla fotót, ábrát stb.)
- túl magas grádiens (kihagytunk egy lépcsőfokot, túl magasszintű anyagot tanultunk, a megelőző lépést még nem sajátítottunk el)
2A. Hubbard szerint a meg nem értett szó okozza a tinédzserkori lázadás, a lógást, az iskolakerülést, a rossz viselkedést az iskolában, sőt a meg nem értett szavak miatt követünk el ártó tetteket, továbbá emiatt hagyunk fel egy téma tanulmányozásával.
3. A többi része különféle technikákat tartalmaz a félreértett szavaink lokalizálására, a "szótisztázásra" (Hubbard szerint amikor egy szót nem értünk, a szótárban szereplő összes definícióját 8-10 mondatba kell foglalnunk, és akkor megértjük; valamint meg kell néznünk a szó eredetét (etimológia). És ha meg nem értett szó van a meghatározások valamelyikében, azt is ezzel a módszerrel kell "tisztázni".)
4. Része még egy csomó gyakorlatinak tűnő tanács a túl sok előfeltételként elvégzendő tanfolyamok hátrányosságáról, az elnyomó módon való tanításról, a megfigyelés fontosságáról stb.
De.
Mi az alapvető probléma?
Az, amiért a tanulási technológia létrejött. A szcientológia adatok indoktrinálására, betanítására.
A szcientológia egy változtatásra nem szoruló, tökéletes rendszer Hubbard szerint. A tanulónak ez a dolga van: elolvasni, megérteni és változtatás nélkül alkalmazni.
A tanulási tech ennek szellemében íródott, tehát alkalmatlan az oktatásban való használatra, ugyanis:
- arra nevel, hogy kritikátlanul fogadjuk el és mechanikusan alkalmazzuk a tanultakat
- leszoktat az innovációról és az önálló gondolkodásról
- az az üzenete, hogy ha valaki nem tud tanulni, csakis és kizárólag vele lehet a gond, a tanárral és az anyaggal sosem
- a túlzott hangsúly a meg nem értett / félreértett szavakon introvertálja a tanulót és nem a tanulásra koncentrál, hanem szótárazik
Persze a tanulási technológiának, mint minden szcientológia anyagban, vannak használható elemei (ezek főként Hubbard előadásain jelennek meg itt-ott), de összeségében a használata több kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt.
Ami igaz a szcientológiára, mint egészre is.
Az utolsó 100 komment: