Tények, tapasztalatok, vélemények és hírek a szcientológia egyházról

Szcientológia: objektíven és szubjektíven

Szcientológia: objektíven és szubjektíven

A magyarországi szcientológia életbentartói: a szcientológus üzleti tanácsadók - 1. rész

2015. április 08. - Reformer


Fontos megjegyzés:
ennek a bejegyzésnek az az egyetlen célja, hogy felhívja a figyelmet egy jelenségre. Mivel sokak számára érzékeny témáról van szó, a következő alapvető szabályok érvényesek a cikk tartalmára:

-        Attól, hogy valaki egyszerre szcientológus ÉS üzleti tanácsadó, saját jól felfogott anyagi érdekénél fogva nem feltétlenül nyomja be valamennyi ügyfelét a szcientológia "egyházba".

-        A szcientológus tanácsadók ügyfelei nem lesznek csak attól szcientológusok vagy a szcientológia támogatói, hogy ügyfelek egy ilyen cégnél.

Ezt azért tartom fontosnak az elején kiemelni, hogy igazságtalanul ne kerüljön rá ez a címke valakire. A cikk során pedig igyekszem annyira pontosan meghatározni a szcientológiához való kötődés mértékét, amennyire csak lehet.

A hőskor – a Business Success, mint állócsillag

A 1990-es évek elején járunk, ekkoriban jelent meg a szcientológia Magyarországon. Bár közel sem volt annyira kapzsi az „egyház”, mint mostanában (az épületre csak 2001 körül indult el az adománygyűjtés), akkor is igyekeztek a gazdagabb emberekre, illetve olyan vállalkozókra kivetni a hálójukat, akiknek a kapcsolati tőkéjéből sokat profitálhattak. Továbbá a magasabb szintű szcientológia szolgáltatások borsos ára (a teljes Híd végigcsinálása kb. 50-100 millió forint!) elsősorban tehetős vállalkozók számára reális, ezért ők az elsődleges célcsoportja az „egyháznak”.

Ironikus módon pont az a csapat szállította a legtöbb ilyen, értékesítési szaknyelven „minősített” (qualified) szcientológus-jelöltet, amelyiknek ez a legkevésbé állt szándékában.

A Business Successről van szó, akinek a kommunikációs és hatékonysági tréningjein rengeteg vállalkozó megfordult.

A történetük röviden ennyi, amennyire én tudom: az eredetileg bécsi központú Business Success magyarországi képviseletét három, László keresztnevű, szcientológusnak nem nevezhető vállalkozó alapította. Bár a képzéseik Hubbard műveiből is merítettek, nagyon feszült volt a viszonyuk az egyházzal az elejétől fogva. Leginkább az akkor még budapesti missziónak nevezett szervezet munkatársainak amatőrizmusa és az egész misszió "szegényszaga" zavarta őket. Az ok egyszerű: ők egy tökéletesen működő, óriási pénzügyi sikert hozó amerikai menedzsment módszert árultak, a misszió pedig élő cáfolata volt ennek az állításnak. Nem is beszélve arról, hogy a túlzottan nyomuló és többnyire rosszul kommunikáló „egyházi” munkatársak könnyen el tudták ijeszteni az egész témától a még óvatos, frissen a rendszerbe került embereket.

A Business Success általában nem nagyon reklámozta a szcientológiához fűződő kapcsolatát, amely eleinte valóban szigorúan csak üzleti volt. Az ügyfelek akkor lettek csak (többnyire igen lassan) szcientológusok, ha maguk utánajártak annak, hogy ki volt Hubbard és vannak-e más munkái is VAGY egy komolyabb szcientológus konzultánscég megkereste őket (ezek később alakultak, velük a 2. részben fogok foglalkozni).

A biznisz mindenesetre nagyon jól ment, a cég elkezdett terjeszkedni, számos vidéki irodát nyitottak. Itt kezdődtek a problémák. A vidéki franchise partnereik többsége már szcientológus volt, akik nyíltabban vállalták a kötődést az egyházhoz, illetve aktívabban terjesztették az igét. A budapesti központ három meghatározó embere pedig továbbra sem lett szcientológus, a viszonyuk pedig egyre rosszabb lett a szcientológus üzletembereket felügyelő és a jogdíjakat beszedő WISE Magyarország Egyesülettel.

2003-ban a Business Success budapesti vezetősége áttekintette a szcientológiát képviselő WISE-zal kötött jogdíjszerződést, és arra jutottak, hogy rossz kategória szerint fizettek jogdíjat (a 9%-os kategóriában tartoztak, nem a 13%-osba). Emiatt jelentős túlfizetés keletkezett, és addig nem akartak jogdíjat fizetni, míg el nem fogyott az addig felhalmozott többlet. Sok pénzről volt szó, az „egyház” természetesen a szokásos módon reagált – E-méteres interjúkkal vallatták a Business Success munkatársait (már aki erre hajlandó volt), próbáltak éket verni a budapesti és a vidéki rész közé, kilépésre rábeszélni a magukat szcientológusnak tartó alkalmazottakat és látni akarták a Business Success könyvelését.

A vége az lett, hogy a budapesti Business Success szakított az egyházzal és az időközben szintén betámadott bécsi központtal, és más céggé alakult. A vidékiek is többnyire más néven folytatták tevékenységeiket.

A Business Success weboldalán ez a szöveg fogadja most a látogatókat:

A Business Success (BS) partnerállományát és szolgáltatási portfólióját 2004. január 1-től egy olyan cég vette át, amely

-        minden külső befolyástól mentes

-        jogfolytonosan teljesíti a BS által vállalt, a tanfolyamok ismétlési lehetőségeire és az ingyenes konzultációkra vonatkozó ígéreteit

-        és még néhány új ötlettel és naprakész megoldásokkal is támogatja a BS partnereit!

A Business Success köpönyegéből viszont több olyan konzultánscég is előbújt, akik folytatták az üzletemberek behozását a szcientológiába. Ők már tényleg szándékosan tették ezt...

(folyt. köv.)

Egyéb források, háttérinformációk:

  1.       A Figyelő cikke 2000. augusztusából:

http://fn.hir24.hu/gazdasag/2000/08/02/szcientol_gia_zlet_egyh_z/

A dolgozókból jó pénzért csapatot kovácsoló tréning cégek között előkelő helyen, a piaci részesedést tekintve az első 5-6 vállalkozás között szerepel a Business Success, évi 100 millió forint feletti (1998-ban 113 millió forintos) bevétellel. Ügyfeleiket - információink szerint - szcientológiához kötödő, vezető beosztású "összekötők" révén szerzik. Ha pedig új, ismeretlen ügyfélnél próbálják eladni a szolgáltatást, akkor természetesen nem a pejoratív értelmet nyert, botrányokkal és bírósági perekkel övezett szcientológia vallás említésével jelentkeznek be. Úgy tudni, ilyen esetekben Hubbard Csoportként, a WISE tagjaként, modern, vezető amerikai módszert ajánlanak, méghozzá napi nettó 450 ezer forintért. Ez a szakmában a legmagasabb díj, a professzionális cégek tanfolyamainak jellemző napi díja nettó 300 ezer forint. Hogy mindezért mit kap a megrendelő? A szakemberek szerint egy vitatható szakmai értékű felkészítést. Az amerikai showmanek stílusában előadott oktatás a szcientológiai módszerek szerint zajlik, s ez a terület szakértői szerint kétes eredményességű. Jóval kisebb hangsúlyt helyez az emberek közötti kapcsolatok feltárására, erősítésére, az oktatók inkább színpadi elemekkel operálnak, gyakorlatilag egyirányú a kommunikáció. 

A Magyarországon 1991 februárja óta működő Business Success-hálózat meglehetősen jó pozíciókkal bír az úgynevezett értékesítési tréningek körében, ami amúgy is népszerű a multinacionális vállalatok háza táján. A nyolc országban 18 képviselettel rendelkező Business Success referenciái között említi az Unilevert, a Generali Providenciát, valamint a Borsodi Sörgyárat. A dolog igazi hátulütője, hogy nagyon sok esetben maguk a megrendelő társaságok sincsenek tisztában azzal, hogy szcientológiai, vagy ahhoz közeli vállalkozással kerülnek kapcsolatba. Ennek nyomán esetenként az alkalmazottak oktatását szem előtt tartó menedzserek nem azt kapják, mint amiért százezreket-milliókat fizettek, s tudtukon kívül kerülhetnek egy valláshoz kötődő szervezet kiadványába referenciaként. 

  1.       Nagy Zoltánnal készített interjú a Magyar Narancsban:

http://magyarnarancs.hu/lelek/siman_atmegyek_a_falon_-_n_zoltan_elnyomo-65537

Magyar Narancs: Hogyan kerültél kapcsolatba a Szcientológia Egyházzal?

N. Zoltán: Nem mondhatom, hogy külön felhívták volna a figyelmemet, hogy a Business Success tanfolyam, amire először beiratkoztam, az egyház égisze alatt áll. Erre a tanfolyam közben derült fény, és ez akkor egyáltalán nem zavart. Jónak láttam az egész dolgot, tetszett, amit tanítottak, magabiztosságot adott. A cégemet pedig megpróbáltam teljesen átformálni a sugallatukra. A munkatársaim ugyan szép lassan elkezdtek felmondani, de mindig jöttek újak, így azt gondoltam, a rendszer működik. Amikor megjelentek az első problémák a cég életében, amikre nem nyújtott automatikus választ a tanfolyam, úgy gondoltam (és persze mondták is), hogy a siker kulcsa az újabb tanfolyamokban rejlik.

3. Pach Ferenc szcientológus arról, hogy hogyan lett szcientológus (eredeti helyesírás megőrzésével):

http://scientologist.myhomepage.org/~ferencpach/myself.htm

A Szientológiába úgy kerültem, hogy voltam BUSINESS SUCCESSHERZ és n nem tudtam, hogy ők Szcientológusok! Aztán találkoztam ERDEI LAJOSSAL, a Paksi misszió vezetőjével. Együtt dolgoztunk egy civil szervezetben hónapokig és egyszer megkérdeztem tőle: Mit csinélsz te, ami annyira hasonlít ahhoz, amit a BUSINESS SUCCESS csinál!? Azt felelte: GYere be a misszióba és nézd meg! Már benn is voltam!

A bejegyzés trackback címe:

https://objektivszcn.blog.hu/api/trackback/id/tr947350678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rózsabogár 2015.04.09. 07:52:19

Nagyon találó a cím!
süti beállítások módosítása